Professioneel Materiaal Ontwikkelen

Jullie hebben de afgelopen periode de basisbeginselen van Office-software onder de knie gekregen. Nu is het moment aangebroken om als klas een professioneel product te ontwikkelen voor jullie medestudenten.
Jullie gaan een praktische handleiding creëren die andere leerlingen zal helpen enkele belangrijke mogelijkheden van Office-software te begrijpen en toe te passen, die zo nodig zullen hebben voor hun eindproject.

Einddoel

Een professionele, gebruiksvriendelijke handleiding ontwikkelen met Microsoft Office.

Deze handleiding zal bestaan uit 2 delen:

Onderwerpen die aan bod moeten komen:

1. SWOT-Analyse

SWOT is een acroniem voor:

Doel van een SWOT-Analyse:

Jullie zoeken een manier om samen te werken in de cloud een antwoord en overzicht te krijgen op deze vragen betrekking hebbende op deze opdracht:

Tips:

Bij het analyseren van de resultaten zou je een beter inzicht moeten hebben in deze zaken:

tip

Jullie eindproduct moet met Microsoft Office tools gemaakt worden, maar het werken in de cloud mag met software naar keuze.

2. Taakverdeling onderzoek

Na de SWOT-analyse gaan jullie als team bepalen, wie wat gaat uitzoeken.
Verdeel de onderwerpen die aan bod moeten komen op basis van:

Spreek ook een manier af om elkaar op de hoogte te houden en om materiaal te verzamelen.

Maak een overzichtelijk document in de cloud waarin staat:

Puntenverdeling: professioneel materiaal ontwikkelen swot punten
Jullie werken efficiënt in de cloud 2
Duidelijke documentatie van teambeslissingen 4
Totaal 6
Doelen: professioneel materiaal ontwikkelen swot doelen
5.BV3_05.01.01 De leerlingen dragen in groepsactiviteiten actief bij aan de uitwerking van een gezamenlijk resultaat.

3. Technische beheersing

Na de SWOT-analyse en taakverdeling ga je individueel de aan jou toegewezen Office-onderdelen onderzoeken en bewijzen dat je ze beheerst.

Maak per onderdeel dat aan je toegewezen is een Word-document met daarin:

Puntenverdeling: professioneel materiaal ontwikkelen technische beheering
Wat is het kan je ermee doen en waarom zou je het gebruiken 2
Een werkend voorbeeld van je onderdeel 4
Totaal 6

4. Style guide

Wat is een style guide en waarom is het belangrijk?

Een style guide is een document dat richtlijnen biedt voor het ontwikkelen van inhoud, zowel qua stijl als structuur. Het zorgt ervoor dat het eindproduct consistent, professioneel en aantrekkelijk is. Waarom is dit belangrijk?

Style guide

Een style guide geeft jullie als team een houvast en voorkomt dat onderdelen teveel van elkaar verschillen.

Maak een style guide waarin jullie richtlijnen opstellen over:

Gebruik de style guide als basis om de taakverdeling opnieuw te bekijken. Stel samen een plan op voor de uitwerking van zowel de handleiding in tekstvorm als de ingesproken presentatie.

Puntenverdeling: professioneel materiaal ontwikkelen style guide
Consistentie in stijl en uitstraling 1
Professionaliteit 1
Structuur 1
Beeldmateriaal 1
Nieuwe taakverdeling 3
Totaal 7

5. Handleiding in tekstvorm uitwerken

Schrijft de handleiding van je onderdeel/onderdelen uit in tekstvorm, voorzie voldoende screenshots en zet alles in de afgesproken stijl.

Tips

Peer assessment tip

Voordat je de presentatie als definitief beschouwt, laat een klasgenoot jouw werk beoordelen. Dit helpt om te controleren of alles duidelijk is en of er extra mogelijkheden zijn om de inhoud te verbeteren. Vraag je klasgenoot specifiek om feedback te geven op:

Puntenverdeling: professioneel materiaal ontwikkelen tekst
De tekst is volledig en makkelijk te begrijpen 4
De tekst bevat geen spellings- en taalfouten 3
Screenshots zijn relevant en goed weergegeven 2
Screenshots bevatten markeringen 2
Consistentie met de style guide 3
Totaal 14

6. Ingesproken presentatie

Na het opstellen van de handleiding in tekstvorm, is de volgende stap het ontwikkelen van een ingesproken presentatie. Deze presentatie zal dienen als een interactief en dynamisch alternatief voor de handleiding in tekstvorm.

De handleiding in tekstvorm en de ingesproken presentatie zijn onafhankelijk van elkaar en kunnen afzonderlijk worden gebruikt. Je hebt de een niet nodig om de andere te begrijpen.

Het doel van de ingesproken presentatie is om op een visuele en auditieve manier de belangrijkste aspecten van de handleiding uit te leggen. Het biedt een extra dimensie door uitleg te combineren met demonstraties.

Opbouw van de presentatie

De presentatie volgt dezelfde structuur als de handleiding in tekstvorm:

  1. Wat het onderdeel precies inhoudt, wat je er mee kan doen en waarom het handig is te gebruiken.
  2. Per onderdeel of functie een schermopname waarin je laat zien hoe het werkt en hoe je het gebruikt.
  3. Eindig met een samenvatting van de belangrijkste punten.

Technische vereisten

Peer assessment tip

Voordat je de presentatie als definitief beschouwt, laat een klasgenoot jouw werk beoordelen. Dit helpt om te controleren of alles duidelijk is en of er extra mogelijkheden zijn om de inhoud te verbeteren. Vraag je klasgenoot specifiek om feedback te geven op:

Puntenverdeling: professioneel materiaal ontwikkelen ingesproken
Je ingesproken presentatie en duidelijk en leerrijk 4
Technische kwaliteit van de opname (video & audio) 4
Correct en duidelijk taalgebruik 2
Wat is het onderdeel en wat kan je er mee doen 2
Samenvatting van de belangrijkste punten 2
Tekst die duidelijker maakt 2
Je houd je publiek betrokken 2
Gebruik van de style guide 2
Totaal 20

7. Demonstratie

Als afsluiting van dit project geven jullie een demonstratie aan de andere klassen. Jullie mogen zelf kiezen hoe jullie deze demonstratie uitwerken, maar zorg ervoor dat iedereen binnen het team een duidelijke rol heeft.

Belangrijke richtlijnen:

Denk goed na over een logische opbouw en een interactieve aanpak, zodat de leerlingen zoveel mogelijk leren van jullie demonstratie.

Doelen: professioneel materiaal ontwikkelen demonatratie doelen
BV3_05.01.01 De leerlingen dragen in groepsactiviteiten actief bij aan de uitwerking van een gezamenlijk resultaat.
BV3_13.03 De leerlingen gebruiken school- en vaktaal.
BV3_13.04.03 De leerlingen verwerken zelfstandig de informatie uit de bronnen i.f.v. een vooropgesteld doel.
Created on 01/11/2024, last edited on 21/03/2025