Informatie vinden, beoordelen en verwerken

In deze moderne wereld moet je vaak informatie opzoeken, maar gewoon googelen is niet genoeg.

Om dat goed te doen moet je:

Gebruik maken van school- en vaktaal

Schooltaal

Wanneer je iets uitlegt, moet je rekening houden met je publiek.

Kenmerken van schooltaal:

Vaktaal

Naast schooltaal is er ook vaktaal.
Dat zijn woorden en begrippen die typisch zijn voor een bepaald vak of een bepaalde studie- of werkdomein. Ze hebben vaak een precieze betekenis die je in het dagelijks leven niet of minder gebruikt.

Kenmerken van vaktaal

Voorbeelden

Waarom is vaktaal belangrijk?

Hoe gebruik je vaktaal correct?

Een zoekstrategie bepalen

  1. Bepaal je onderwerp. Wat moet je precies weten of kunnen uitleggen?
  2. Noteer kernwoorden. Schrijf de belangrijkste begrippen op.
  3. Denk aan synoniemen of vertalingen. Soms vind je meer info in het Engels of met een ander woord.
  4. Combineer zoekwoorden slim.
  5. Kies de juiste bronnen. Voor wetenschappelijke info kan je beter een onderwijs- of nieuwswebsite gebruiken dan een forum.

Tip

Schrijf je zoekstrategie op. Zo zal deze concreter worden kan je achteraf tonen hoe je gewerkt hebt en kan je je zoekactie verbeteren.

Bronnen beoordelen

Niet alles wat je vindt is bruikbaar.
Stel jezelf deze vragen:

Tip

Begin met een overzichtsbron (zoals Wikipedia), maar gebruik altijd nog een tweede, onafhankelijke bron.

Informatie verwerken

Wanneer je bruikbare info hebt gevonden:

  1. Vat samen in je eigen woorden. Geen copy-paste.
  2. Maak schema’s, lijstjes of tekeningen als dat helpt om de inhoud te verduidelijken.
  3. Vergelijk met andere onderwerpen of voorbeelden.
  4. Formuleer een mening en onderbouw die met argumenten.

Gebruik de 3-stappenstructuur voor je presentatie of tekst:

  1. Wat is het? (definitie/uitleg)
  2. Hoe werkt het, waarom is het belangrijk? (proces, werking, voorbeeld)
  3. Wat vind jij ervan? (mening + argumenten)

Opdracht: Zoekstrategie

Maak een duidelijk overzicht van:

  1. Wat is je onderzoeksvraag, wees zo specifiek mogelijk
  2. Welke kernwoorden kan je uit je onderzoeksvraag halen
  3. Zijn er synoniemen en/of vertalingen die je zou kunnen gebruiken bij het zoeken
  4. Bedenk minstens 3 zoekopdrachten
  5. Welke zoekactie gaf de beste resultaten en waarom?
  6. Vermeld je bronnen, en bespreek waarom deze betrouwbaar zijn

Tips

Doelen: Zoekstrategie
13.03 De leerlingen gebruiken school- en vaktaal.
13.04 De leerlingen zoeken doelgericht informatie in diverse bronnen en verwerken die op een kritische en systematische manier.
Doelen: Zoekstrategie groepswerk
BV3_05.01.01 De leerlingen gaan respectvol en constructief met anderen in interactie rekening houdend met elkaars grenzen.
Created on 09/09/2025, last edited on